čertovsky hezké místo

českyDeutschenglish

automatický překlad

S Peklíkem na výlet

turistická značka - Ján Netolice, Zdroj: foto: Oldřich PetrášekTaké máte rádi výlety a procházky do přírody? V regionu Blanský les – Netolicko je spousta zajímavých cílů, se kterými lze tyto výlety spojit. Kromě historických památek (zámek Kratochvíle u Netolic, klášter Zlatá Koruna, nebo Archeopark Netolice) stojí za to vidět i přírodní dominanty. Proto jsme pro vás připravili tyto tipy:

S Peklíkem na výlet, mapa

1. Na nejvyšší horu Kleť - královnu jihočeských vrcholů

Kleť (1083,2 m.n.m.) nabízí všem návštěvníkům jedinečné rozhledy (a to až do dálného vesmíru), přírodní zajímavosti i technické památky.

Chystáte-li se na Kleť, na jednodenní výlet doporučujeme nasednout na vlak a vystoupit v zastávce Holubov. Odtud se vydáme po zelené turistické značce (přes Krásetín) až k dolní stanici sedačkové lanovky. Tady lze zaparkovat i automobil. Lanovkou se po té necháváme vyvést na vrcholek Kletě. Pro aktivnější doporučujeme pokračovat po zelené značce nahoru a prohlédnout si Naučnou stezku kolem Kletě. (To aby nám nahoře lépe chutnalo)

Na vrcholku na nás čeká nejstarší kamenná rozhledna v Čechách, z níž je za chladného počasí vidět až na alpské vrcholky. Komu takový výhled nestačí, může navštívit zdejší observatoř a podívat se až do vzdáleného vesmíru. Čas nás ale při pohledu na sluneční hodiny tlačí a tak se vydáváme po žluté značce zpět. Ta po 1 km odbočuje z asfaltové silnice a v serpentinách nás zavede až na rozcestí „U tunelu“. Odtud pokračujeme po zelené značce zpět na parkoviště pod lanovkou.

Délka trasy: 12 km

Občerstvení po cestě:
Občerstvení při cestě doporučujeme hospodu v Holubově, Tereziinu chatu na samotném vrcholu Kletě nebo hospodu ve Zlaté Koruně

Tipy: pro cestu zpět můžeme využít červenou turistickou značku do Zlaté Koruny (10 Km), žlutou turistickou značku do Plešovic (10 Km) nebo zvolit některou ze značených cest do Českého Krumlova (12 Km). Všechny značené trasy nás zavedou vždy na vlakovou zastávku.

2. Na vrchol Kluk – jedinečný rozhled na Křemežskou kotlinu

Je-li Kleť královnou jihočeských vrcholů, potom je vrchol Kluk (747 m.n.m.) princem kopců v Blanském lese- Netolicku. Na jeho vrcholku sídlí strážní duch kraje, který se objevuje v podobě malého kluka.

Naší cestu začínáme na vlakové zastávce Vrábče, kde si můžeme celou trasu prohlédnout na podrobné turistické informační mapě umístěné přímo na zastávce. Z Vrábče nás vyvede žlutá turistická značka, která po propletení z vesnice pokračuje po polní cestě. Před námi se tyčí masiv Kluku, který hodláme zdolat. Žlutá značka po té pokračuje do vesnice Slavče, my však ihned po příchodu na asfaltovou silnici z ní odbočíme a po mírné sjezdovce s vlekem vystoupáme až k malebné kapličce. Odtud je krásný výhled na celou vesnici Vrábče i na roztroušená stavení doplňující celé údolíčko. Od kapličky se dále vydáme doprava po vrstevnici po lesní cestě, která vede hned za kapličkou. Po zhruba 1 km dojdeme na rozcestí se zelenou turistickou značkou, po které vystoupáme až do Sedla pod Klukem.

Na samotný vrchol nás navede turistické značení a červená značka. Z vrcholu se nám nabízí dobrý výhled na Kleť, Křemži a celou Křemežskou kotlinu.

Dále pokračujeme po červené značce přes Kozí kámen a Haberský vrch na rozcestí U Bohuškovické myslivny. Zde odbočíme na modrou značku a dojdeme k rozcestí u Sv. Víta. Zájemce o zříceninu gotizujícího kostela Sv. Víta ze 17. století čeká 400 m. zacházka. Po modré pokračujeme po okraji lesa až na rozcestí „U Habří“ se žlutou značkou. Po žluté dojdeme nakonec do Slavče, popř. zpátky do Vrábče na vlak.

Délka trasy: 15 km

Tipy: automobilisté mohou nechat vůz ve vsi Slavče a zkrátit si tak trasu o 4 Km. Ze Slavče vede na vrchol Kluk přímo zelená turistická značka.

Vrábče – Hospoda na zastávce

3. Zřícenina hradu Dívčí Kámen – za historií a romantikou

Zřícenina hradu Dívčí kámen v záři zapadajícího slunce, foto: Aleš MotejlDalší naší cestu začínáme v obci Holubov, kam se opět snadno dostaneme vlakem, popř. zde můžeme nechat auto na parkovišti. Z Holubova nás vyvede žlutá turistická značka na naučnou stezku „Třísov – Dívčí kámen – Holubov“.

Na třech kilometrech kolem Křemežského potoka postupně mineme přírodní rezervaci Holubovské hadce a seznámíme se s využitím vodní síly na potoce. Po zhruba 3 Km přicházíme na Dívčí Kámen, který je cílem naší cesty. Dívčí Kámen není zajímavý jen historií a architekturou, ale také úžasnými rozhledy na řeku Vltavu a skalní ostroh.

Po prohlídce sejdeme opět na rozcestí pod hradem, odkud se vydáme po červené turistické značce do Třísova. Cestou si prohlédneme zbytky keltského oppida s dochovanými valy. Před Třísovem zaujme také kaplička s památnou lípou a potom už hurá na vlak.

Délka trasy: 6 km

Hospoda v Třísově
Hospoda v Holubově

Tipy: Vycházku si můžeme prodloužit po červené tur. značce až do Plešovic, kde na nás čekají nádherné výhledy na meandry řeky Vltavy.